pikker.reismee.nl

Donderdag 29 September

Lieve allemaal ,
De dag begint erg mistig en vochtig het lijkt ons niet zo verstandig op de slippery trail te gaan lopen en we wijzigen de plannen ,en gaan gelijk maar rijden naar Kamloops !29 km rijden duur ong 2 .15 u
Daar willen we graag een museum bezoeken over de historie van de Indianen die in dit gebied woonden en leefden .
De rit is weer erg mooi en eerst nog wat kleine /arme boerderijen zet zich langzaam aan om een prachtige ranche’s veel weilanden koeien buiten dus we raken naar de warmere streken, waar geen beren meer zijn het uitzicht wordt steeds weidser met laag even goed nog bomen genoeg maar hoger gelegen .
We gaan naar het secwepemc museum en heritage park ,we zijn bijna de enige die er rond lopen en is niet echt groot .Er leven in dit gebied zo’n 17 stammen die in de zomer altijd nog een samen komst hebben van een aantal dagen met muziek ,dans kunst en cultuur .
Eind 19e eeuw kwam de Katholieke kerk hier met zijn afgezanten zij stichten hier een school en vanaf 1923 kwam dit echt goed op gang ,de kinderen werden weggehaald bij hun ouders en kregen les op de scholen ,mochten hun eigen taal niet meer spreken en ook hun eigen cultuur en geloof mocht niet meer worden beleden ,dit ging ook hier niet met zachte hand .Het heeft hun op een bepaalde manier natuurlijk wel de vooruitgang gebracht ,maar van hun eigen cultuur is niet veel meer over .
Nu zijn er Indianen die dat weer op pakken maar van de Secwepemc stam die uit 1750 mensen bestaat is er nog maar 1 oude dame die de taal vloeiend spreekt ,dus er is haast bij geboden .
De verhalen over hoe gereedschap te maken kano’s zijn eigenlijk wel bekend ,maar ook hier martin gebruiken ze de bast van een boomstam voor het maken van manden en en de buitenkant van de kano ,dus het is ander materiaal maar ook de boombast groeit weer aan .
Het was wat simpel van opzet maar toch informatief genoeg voor ons .In het park veel kruiden met hun gebruiks wijze en hun winter verblijf ,een ondergrondse hut met een ingang voor de dame’s en de heren .Voor de zomer gebruiken de Indianen de wig wam om te trekken ,maar trekken in de winter weer naar hun zelfde ondergrondse hut die meerdere jaren gebruikt werd .
Onder de lunch besluiten we nog verder te trekken er is hier verder niet echt veel bijzonders te beleven tijd die we verder op nog goed kunnen gebruiken ,denken we .
We rijden nog weer 130 km naar Kelowna ,waar we midden in een wijn gebied zitten ,met veel zachter weer daarover morgen meer .
Lieve groet van Otto en Agnieta

Cor

Leuk verslag!

Christiene

Leuk verhaal Agnieta. Heerlijk weer gaan jullie tegemoet, de temperatuur stijgt en vast geen vorst meer. Richting Vancouver zou je nog een beer tegen kunnen komen maar ach...jullie hebben ze gezien en dat is een heel spektakel hahahaha.
Cultuur gesnoven, hoort er ook een beetje bij maar nu heerlijk in de wijn en fruit streek.
Genieten maar weer en tot de volgende keer.

Groetjes
Christiene

Jopie

Wat maak je er een leuke verhalen van Agnieta.
Ik ben blij dat jullie het zo fijn hebben en hele mooie dingen zien en beleven. Nu weer naar wat zachter weer dat is ook wel weer fijn denk ik. Nog heel veel plezier met elkaar.
Hartelijke groet van Giovanni en Jopie.