pikker.reismee.nl

Maandag 26 September

we wilden vandaag vroeg op weg om de icefields parkway goed te kunnen bekijken .Het is nog donker door het uur tijds verschil maar voor 8uur zitten we al in de camper om te rijden het is een top dag het weer zit mee een mooie heldere dag met veel zon
Van uit Yoho eerst nog een stukje Canada High way en dan de n93 op dit is de Icefield parkway een weg naar de gletsjers en richting Jasper wat ons einddoel is voor vandaag .De weg is in 1 woord geweldig dwars door de bergen groen van de bomen met de rivier naast ons van de Columbia icefields veel meren en watervallen ,eigenlijk stoppen we overal waar uitkijk punten zijn en lopen nog 1 trail van een 1/2 uur naar een waterval het is prachtig allemaal .
We komen om 12 uur bij de gletsjers aan ,en dat was mooi met weer een uurtje extra vandaag omdat we weer terug de tijdsgrens over gingen .tickets gekocht voor de glacierwalk een weg van glas 300mtr boven het gebergte ,gek is dat toch eerst gewoon griezelig om er op te lopen dan wil de leuning vast houden haha of dat je zal redden .Het uitzicht is enorm en het gevoel bizar maar zeer de moeite waard we worden met een bus heen en weer vervoerd en alles is prima geregeld .Dan gaan we wat lunchen en om 14.30u hebben we een ticket voor de bus die ons naar een soort bus brengt met rups banden lijkt ook wel wat op een tank ,en deze rijd ons de Athabasca gletsjer op een ijslaag van 250 mtr die zich de afgelopen 200jaar al flink terug getrokken heeft op foto’s te zien
Het is er bere koud en de wind steekt ook nog goed op maar wat een idee 50.000.000 jaar geleden stond het water hier tot aan de top van de bergen en gletsjer gesteente van hier is terug te vind tot New york en Californie aan toe .
Wat is de mens een nietig iets en de natuur overweldigend mooi ruw groots noem het .
En wat hebben wij het getroffen met zon mooie dag hier op de ice fields .
Inmiddels is het al 16 uur en we gaan richting daar zijn al veel zijpaden afgesloten (winter klaar ) we komen bij de camping aan maar deze blijkt al vol kunnen toch op een R V campground staan een stukje terug ,dat doen we voor vannacht morgen op de camping met een kampvuurtje .Het is al laat en we zijn behoorlijk moe dus gaan wat eten Jasper zelf 5km zitten we daar maar vandaan De pizza smaakt goed en vanavond op tijd ons bedje in zzzzz lieve groeten OTto en Agnieta

Tine

Dan zit je dicht bij mijn broer Agnietha ???? Heb je het bord al langs de weg gezien? Yff dairy red deer county alberta

Tine

Nostalgie ????????

Agnieta

ha tine was het adres natuurlijk toch vergeten maar zag de plaatsnaam op borden en toen dacht ik al ,dit is het ,eh maar nee geen ijf farm .
Wel mooi hier he liefs Agnieta