pikker.reismee.nl

Woensdag 05 Oktober

Lieve Allemaal ,
Daar zijn we weer de stand staat nu gelijk met het keezen ,dus dat gaat goed ,heerlijk geslapen na onze laatste nacht met zicht op de straat van Georga .
We trekken weer verder het is goed weer om te rijden het regent dat het giet en er is alleen maar grijze lucht ,het eerste stuk gaat over de snelweg en is wat saai ,we zakken nu naar benden en gaan naar Tofino ,dan slaan we af en komen op een 2 baans weg die weer zijn best doet om de mooiste te zijn ,bomen zo groot als dat het lijkt als of ze in de hemel rijken,groen ,goud bruin ,bergen links en rechts, en op zijn onverwachts te prachtigste meren ,en af en toe water gekletter van rivieren beekjes enz ,en natuurlijk is dan de zon er ook alweer we stoppen waar we kunnen eten wat lopen wat ,en zo komen we om 15 .30 op de camping aan .
Weer een mooie camping ,wel de duurste tot nu toe 55 dollar maar met gratis hout en wifi die weer matig werkt .
we drinken een bakkie en besluiten alvast onze walvis tocht voor morgen te boeken .
Tofino ligt hier 5 km vandaan en daar zijn vele orginisatie’s die dat doen we zitten hier aan de oceaan ,Otto probeert hier en daar natuurlijk weer wat te ritselen ,wat maar matig lukt maar hij is geboekt morgen ochtend om 10 u gaan we in een zodiac de oceaan op om walvissen te spotten ,hierover morgen meer .
Lieve groet Otto en Agnieta

Dinsdag 04 Oktober

Lieve allemaal ,
De stand weer 1 tegen 1 dus het verschil blijft 1 punt voor, voor de mannen .
Vannacht veel regen ,dat hadden we niet gehoopt en bij het wegrijden wordt dat alleen maar meer ,we moeten best wel zoeken naar het adres, is niet erg duidelijk ,en ook parkeren hier met de camper valt even niet mee ,te meer omdat we zo dichtbij mogelijk willen ,omdat het werkelijk giet van de lucht .
Na wat vragen komen we al behoorlijk nat binnen ,dan blijkt dat Otto de camera is vergeten in de camper ,de mannen weer terug ,maar weten nu inmiddels wel een parkeer plek dichtbij ,het komt weer goed maar zijn al wel flink nat .
We gaan gelukkig met een overdekte boot waar de verwarming aan staat, Johanna vertelt ons vandaag de wetenswaardigheden (inderdaad van Ned. kom af )Eerst 2 uur varen het is een mooi tocht en we spotten al van alles zeehonden en zeeleeuwen veel alken vliegen in de lucht en dolfijnen springen in de verte .
Dan zien we fonteinen voor ons, ja hoor het zal toch niet echt waar zijn,. het wordt net droog wij naar het boven dek en daar 2 walvissen vlak bij ons wat een pracht .
Ze zijn weer snel verdwenen maar we blijven net zolang liggen tot ze weer boven komen ,ze springen niet echt ,maar maken wel een mooie boog en dan met de staart een klap op het water,geweldig we raken er helemaal een beetje opgewonden van .Je gaat op Grizzly jacht en dit krijgen we allemaal cadeau .
We varen weer verder langs allerlei eilanden tussen Vancouver Island en het vaste land ,uiteindelijk gaan we weer aan land op Canada .
Als de boot aanmeert worden we op gewacht door nieuwe gidsen mensen van de first nation zoals ze dat hier noemen Indianen zoals wij dat zouden zeggen met een bus ,we gaan van platform naar platform ,lopen soms een stukje ,maar de gids kijkt altijd eerst zelf alleen vooraf of het veilig is, ze hebben een soort spuitbusje bij hun met berengeur om de beren te misleiden .
Het 1e platform zien we een prachtige natuur zeearenden echtpaar vliegt heen en weer en we kijken op een snel stromende rivier ,na een tijdje gaan we naar het 2e platform en na even wachten ziet gids een beer ,wij moeten flink ons best om het zelfde te zien maar uit eindelijk in de verte een grizzly aan het badderen ,we blijven weer een tijdje we zien wel de zalm springen maar er komt geen beer meer op af .Op naar het 3e platform maar de gids loop een stukje de andere kant op ,hij heeft alweer wat gezien wij er er rustig en stil achter aan (instructie)en ja hoor 2 beren op zalmen jacht ze laten zich lekker de rivier afzakken tot vlak onder onze neus wij op het kantje en de beren langs de rand op nog geen 10 mtr beneden ons .
Wauw wat geweldig af en toe gaat zijn neus in de lucht lijkt ons aan te kijken en gaat weer verder met zijn gepeuzel aan de zalm ,hij eet lang niet alles op dat betekent dat het een goed zalmen jaar is anders zo hij dat namelijk wel doen .We staan er zo dicht bij ,en hij gaat zo heerlijk zijn eigen gang geweldig, dan weer wat zwemmen loopt langs de overkant weer bij de rivier omhoog ,en het proces herhaalt zich hij zoekt een stuk hout op en gaat dat zitten,. het is net of ie aan tafel schuift ,uiteindelijk genoeg gehad huppelt ie waggelend het bos in prachtig de dag kan niet meer stuk .We zijn meer dan tevreden en blij dat we de tocht gedaan hebben we bezoeken nog 2 platforms maar beter gaat het niet meer worden .
De bus brengt ons terug naar de boot en we varen weer naar Campbell River ,onderweg wordt het weer ,weer steeds beroerder op het laats dikke nevel maar onze dag hebben we in de pocket geweldig .
Nu proberen om alles weer verzonden te krijgen ,hadden een camping met internet gezocht maar dat heeft alleen de 1e avond voor de helft gewerkt vanaf toen in storing jammer .
Morgen gaan we richting Tofino lieve groet van Otto en Agnieta

Maandag 03 Oktober

Lieve allemaal,
Vandaag een rustige start ,dan gaan we naar de Elkenfalls we lopen weer een trail die zijn best doet om de vorige weer te overbluffen ,qua watervallen is dat niet het geval maar mooi is het toch ,man man wat een natuur hier het is allemaal even groots ruig en kleurrijk door de herfst, ook is hier de suspension bridge, z’on grote hangbrug over het water in een kloof .
Dat is toch wel een machtig gevoel ,we gaan terug naar de camper om te lunchen en spreken een stel Nederlanders die hier in de buurt beren gespot hebben ,dat willen we dan toch weer uit proberen .
Eerst lunchen en daarna bezoeken we een zalmkwekerij ,alles met de hand vrouwtjes zalm open snijden kuit er uit en in een bakje mannetje zalm wordt uitgeknepen sperma erbij ,juiste menging even roeren en weer een nieuw portie gemaakt dan op kweek ,en later de vissen in allerlei maten, in verschillende bakken om te groeien ,een natte koude bedoening .Wel leuk om gezien te hebben .
Daarna gaan we naar de plek waar de beren waren gesignaleerd we lopen wat, we wachten wat ,maar als we willen dat het gaat gebeuren dan gaat dat niet lukken ,het begint te regenen ,we houden nog even vol, maar dan is onze beren jacht toch ten einde .Morgen gaan we het proberen met professionals we hebben er genoeg voor betaald dus nu maar vingers crost ,hopen dat het lukt .
Wij sluiten weer af met een spelletje liefs Otto en Agnieta

Zondag 02 Oktober

Na weer een koude nacht (gevroren) in Manning Park en een gelijke stand bij het keezen ,vertrekken we op tijd naar Hope waar mooie houtsnij werken te zien zijn die door het hele plaatsje heen staan ,gemaakt met de kettingzaag .
Het is een leuke plaats maar op zondag morgen om 9 uur nog aardig uitgestorven ,ik snap dat ha ha de beelden vallen wat tegen ,en we gaan verder het wordt een lange rijdag .
Het was een rit van nog ruim 3 uur naar de boot ,en we gaan van uit de dicht begroeide bossen naar meer ruimte en weer met sneeuw bedekte bergen .Al snel naderen we Vancouver een echte wereld stad het verkeer neemt toe we zien zowaar weer normale auto’s veel minder truck’s en pick up’s ,het is weer even wennen ,wat een grote stad .
We gaan een enorme brug over ,Vancouver bestaat eigenlijk uit allemaal eilandjes ,waar je doormiddel van geflitst te worden je tol betaalt de rekening komt achteraf ,maar het verkeer ondervind geen hinder .
Bij de Ferry’s hebben we geluk en komen mooi op tijd aan wacht tijd van 15min ,7 rijen dik, 5 dekken voor auto’s enz een amusement dek, Eten kindergarden ,gokhal ,shop,enz .en een zonne dek ,de boot naar texel is er niets bij het duurt 2uur en onder tussen hebben we een lekkere lunch met het mooiste uitzicht op een naderend Vancouver Island .
Alles rolt soepeltjes de boot weer af ,alleen raken wij Cor en Wilma wel kwijt zij stonden in een andere lijn en de eerste tijd geen gelegenheid om stil te staan of elkaar te zien ,gelukkig allebei g.p.s. dus het komt weer goed .
We hebben nog ruim 2 uur werk naar Campbell River ons einddoel van vandaag ,bij de camping aan gekomen blijkt deze per 1okt dicht ggrr na zo’n lange dag rijden even niet fijn (brochure klopt dus niet)een andere rv Camping gelukkig niet ver weg 7 km terug na wat zoeken gevonden ,maar blijkt vol ,de mw weet er nog wel 1 nog weer 20 km terug langs de oceaan ,er zit niets anders op ,en daar zitten we nu moe maar voldaan met uit zicht op de oceaan ,en een lekker restaurant naast de deur dat laten we ons goed aanleunen .
We maken er verder een rustige avond van en morgen eerst eens wat uitslapen ,lieve groeten van Otto en Agnieta

Zaterdag 01 Oktober

lieve Allemaal
Na weer een een warme nacht vertrekken we op tijd ,we gaan met de stoomtrein door Peachland dit is de wijn streek hier en Otto wil altijd graag overal een keer met de trein ,dus een mooie combi .
We rijden naar Summerland waar we veel te vroeg zijn ,maar ja de trein wil niet missen ,we zetten de stoelen buiten en zitten heerlijk in het zonnetje ,als een auto naast ons parkeert zij horen gelijk dat we ook uit Holland komen .
Dochter blijkt geëmigreerd en pa en ma zijn op bezoek ,ik neem een west Fries accent waar ,en ja wel hoor voor de insiders de zus van buurvrouw Dudok ,soms is de wereld nog kleiner dan je denkt ,van de schoonzoon krijgen we een berg aan info ,dus de tijd vliegt .
De stoomtrein is deze keer wel erg toeristische en lang niet zo oud als in Amerika 1902 en hij heeft gereden tot 1950.
Nu echt alleen in de zomer weekeinden en als kersttrein in de trein een (echte) Cowboy die liedjes uit alle landen kan ,we maken het gezellig Schotse Canadese en Hollandse liedjes ,de trein rit duurt 11/uur dan gaan we richting Manningpark .
We hebben weer een prachtige tocht de bergen blijven laag,eerst nog veel fruit ook bosbessen framboos,en kersen we willen graag kersen kopen maar dat lukt niet bij de stalletjes waar we stoppen dan maar de framboos ook lekker . Dan wordt het wel weer veel ruiger de bomen ook hier van de prachtigste kleuren ,het lijkt soms gewoon of ze in bloei staan zo fel van kleur de watertjes dan links dan recht het is een pracht grote meren ,de bergen komen hier weer wat meer naar elkaar toe .
Borden voor herten ,dassen en beren maar niets gezien onderweg de.
De camping waar we aankomen is verlaten ,maar best wel druk ,tegen de avond komt de parkwachter dan langs om zijn geld te innen zonder water gas elektra of Wi-Fi evengoed 35 dollar dat is ong. 24 euro ,de prijzen variëren tussen de 28 en 40 dollar .Je doet dan je ticket aan het paaltje va je plaats, dat als je weg rijd en je blijft nog een nacht ,een ander ziet dat de plek bezet is .
We gaan nog weer een spelletje kezen gister allebei een potje gewonnen dus de stand blijft voor de heren op winst lieve groet van Otto en Agnieta

Vrijdag 30 September

Het word een mooi zonnige dag gelijk al bij het opstaan ,de camping ligt aan het Okanagan meer echt van een enorme afmeting de overkant is misschien 2km maar de lengte enorme km het is prachtig bij zons opgang .
We treffen het met dit mooie weer we willen een fietstocht doen ,.
S’morgens snel wat boodschappen en ergens koffie scoren en dan gaan we op pad naar de Myron Canyon het ligt net buiten Kelowna wat de eerste grote plaats blijkt waar we zijn een groot fruit gebied appels, druiven wat industrie .Veel groen mooie huizen ,huizen wat Amerikaans maar dan vaak toch ook weer van hout .
Het is 40km vanaf de camping maar de laatste 8km weg in de bergen is een onverharde weg ,nou dat bleek botsen kuilen ,bochten maar al het servies goed was nog heel bij aankomst ,er kon echt niet harder gereden worden dan stapvoets .
We huren de mountainbike’s en gelukkig mag je zelf weten met of zonder helm ,wij gaan voor zonder onder de 18 is het wel verplicht .De route was ooit een treinrail geweest maar die rijd dus niet meer en is nu fietspad zo goed als vlak met wel 18 bruggen lans en door kloven en 2 tunnels ,het is een prachtige tocht lans de rand van de bergen en heerlijk om te doen ,even wat anders .
In 2003 alleen een flinke brand geweest door droogte en een bliksem inslag, waardoor op 2 na alle bruggen waren verbrand en heel veel bomen en natuur dat is hier en daar nog wel goed te zien Het is wel zeker dat de bomen hier sneller groeien als bij de icefields ,daar zijn de bomen wel 450 jaar oud en groeien maar 6 wkn per jaar de rest van de tijd is het te koud .Hier herstelt het zich dan toch al wel ,en de bruggen mooi gerestaureerd .We genieten volop van de prachtige vergezichten en als we even rusten om wat te nuttigen raken we in gesprek met een stel waar de man van Nederlandse kom af is Hij had nog een neef in Heerhugowaard wonen ,hoe klein is de wereld .
Onderweg zien we eindelijk een grote store en weten ook nog een koffiezetapparaat te scoren voor 18 dollar ha ha dat is 2x koffie halen ,toch nog de moeite .
Nu weer tijd voor een spelletje kezen het dames team staat achter morgen weer naar een andere camping dus misschien geen internet ?lieve groet Otto en Agnieta

Donderdag 29 September

Lieve allemaal ,
De dag begint erg mistig en vochtig het lijkt ons niet zo verstandig op de slippery trail te gaan lopen en we wijzigen de plannen ,en gaan gelijk maar rijden naar Kamloops !29 km rijden duur ong 2 .15 u
Daar willen we graag een museum bezoeken over de historie van de Indianen die in dit gebied woonden en leefden .
De rit is weer erg mooi en eerst nog wat kleine /arme boerderijen zet zich langzaam aan om een prachtige ranche’s veel weilanden koeien buiten dus we raken naar de warmere streken, waar geen beren meer zijn het uitzicht wordt steeds weidser met laag even goed nog bomen genoeg maar hoger gelegen .
We gaan naar het secwepemc museum en heritage park ,we zijn bijna de enige die er rond lopen en is niet echt groot .Er leven in dit gebied zo’n 17 stammen die in de zomer altijd nog een samen komst hebben van een aantal dagen met muziek ,dans kunst en cultuur .
Eind 19e eeuw kwam de Katholieke kerk hier met zijn afgezanten zij stichten hier een school en vanaf 1923 kwam dit echt goed op gang ,de kinderen werden weggehaald bij hun ouders en kregen les op de scholen ,mochten hun eigen taal niet meer spreken en ook hun eigen cultuur en geloof mocht niet meer worden beleden ,dit ging ook hier niet met zachte hand .Het heeft hun op een bepaalde manier natuurlijk wel de vooruitgang gebracht ,maar van hun eigen cultuur is niet veel meer over .
Nu zijn er Indianen die dat weer op pakken maar van de Secwepemc stam die uit 1750 mensen bestaat is er nog maar 1 oude dame die de taal vloeiend spreekt ,dus er is haast bij geboden .
De verhalen over hoe gereedschap te maken kano’s zijn eigenlijk wel bekend ,maar ook hier martin gebruiken ze de bast van een boomstam voor het maken van manden en en de buitenkant van de kano ,dus het is ander materiaal maar ook de boombast groeit weer aan .
Het was wat simpel van opzet maar toch informatief genoeg voor ons .In het park veel kruiden met hun gebruiks wijze en hun winter verblijf ,een ondergrondse hut met een ingang voor de dame’s en de heren .Voor de zomer gebruiken de Indianen de wig wam om te trekken ,maar trekken in de winter weer naar hun zelfde ondergrondse hut die meerdere jaren gebruikt werd .
Onder de lunch besluiten we nog verder te trekken er is hier verder niet echt veel bijzonders te beleven tijd die we verder op nog goed kunnen gebruiken ,denken we .
We rijden nog weer 130 km naar Kelowna ,waar we midden in een wijn gebied zitten ,met veel zachter weer daarover morgen meer .
Lieve groet van Otto en Agnieta

Woensdag 28 September

Vandaag een lange rit voor de boeg we gaan naar Claerwater een rit van 325 km die volgens de tom tom 5uur gaat duren ,we starten vroeg om 8uur rijden we weg, na een bere koude nacht ,-4 was het .
Maar onderweg krijgen we ons uurtje tijdzone weer kado (de laatste keer nu blijven we aan deze kant )de rit gaat voorspoedig het begin is nog het ruwe en hoge van de rocky’s maar dan wordt het steeds kleur rijker onder weg de variatie in bomen neemt toe het landschap wordt naar mate we vorderen steeds glooiender het is bij tijden een grote lange oprij laan ook voor het eerst wat huizen boerderijen in de verte of langs de weg .Wel het gevoel wat meer in de bewoonde wereld alhoewel er dan ook zo maar weer een vos voor onze camper uitsprint.
De remax makelaars zijn hier ook erg actief maar of er ook verkocht wordt?
We komen om 12uur op de camping met eindelijk goed internet er wordt gelijk geface time’d en geápt met kinderen heerlijk even wat te horen en te zien .
Na de lunch trekken we naar de water vallen er zijn er in dit gebied maar liefst 250 dus we maken een keus uit de hoogste en de breedste en morgen gaan we een trail lopen achter een waterval langs .
We trekken de bergen in naar de Helmcken Falls het was een 20 min trail maar als we al meer dan een 1/2 uur lopen en nog niets zien komen we tot de conclusie dat we verkeerd zitten we zitten echt midden in een woud waar je ieder moment van alles kunt verwachten ,we praten luid genoeg om de beren op een afstand de houden spijt hebben we niet van deze tocht ,ik weet niet hoeveel soorten mos hier groeien maar met de zon toch nog door de dichte bomen is het prachtig .doordat er hier bijna geen wind is zijn de herfst kleuren volop aanwezig ,zie je het voor je goud rood en al dat groene mos in alle kleuren .
We gaan toch terug op zoek naar de falls ,het blijkt dat we te vroeg waren af geslagen en op een trail met de zelfde naam zaten van 8km dus goed date we omgekeerd waren .
De Helcken Fall is geweldig en stort 141 mtr naar beneden wat een geweld ook daar lopen we weer een stuk naar een punt waar 2 rivieren samen komen dit alles zien wij vanaf een hoogte van ong 200 mtr duizeling wekkend .
Dan naar de Dawson Falls ze noemen deze ook wel de mini Niagra ook zeer indrukwekkend met weer een mooie trail het houd niet op ,Maar voor ons wel weer even Cor loopt weer te hinke pinken genoeg gedaan voor vandaag .
We gaan nog even koffiedrinken in Clear water een plattelands plaats met een kleine kern van 7 straten ,wel zowaar een drankzaak dus dat is ook weer geregeld wij slapen weer goed ,lieve groet van Otto en Agnieta